منتديات شباب51 للافلام النادرة والممنوعة من العرض

منتديات شباب51 للافلام النادرة والممنوعة من العرض
 
الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
مطلوب مشرفين في قسم الافلام الممنوعة من العرض والرضاعة الطبيعية

شاطر | 
 

 مسرحية قصر الرئاسة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sabaoi

avatar

ذكر
الميزان
المشاركات : 5
تاريخ الميلاد 14/10/1985
العمر : 32
0
عدد النقاط : 5
سجل في يوم : 11/12/2008

مُساهمةموضوع: مسرحية قصر الرئاسة   الأربعاء أبريل 06, 2011 12:10 am

مسرحية قصر الرئاسة

مقدمة


تدور المسرحية في قصر رئاسة جمهورية عرب ستان ، حيث
الشعب ثائر ضد الرئيس بن مبروكة الجالس في الحكم لما يزيد عن ربع قرن
والراغب في توريثه لابنه السيد / كمال.



الفصل الأول


المشهد الأول


المكان :مكتب الرئيس


الزمان : الخميس 10 فبراير الرابعة عصراً


الأشخاص : الرئيس بن مبروكة و عن يمينه الجنرال : حسن الدمنهوري قائد قوات
الدفاع ، وعن شماله الدكتور/ عصام البدري ، أمين الحزب الوثني.




الجنرال : يا ريس الجيش عمل اللي عليه بس الشعب كله ثاير ضدك واحنا مش هنقدر نصمد أكتر من كده.


بن مبروكة : يعني انت شايف إيه ؟؟


الجنرال : يا ريس الكلمة تقيلة على لساني ، بس إيه اللي رماك على المر.


بن مبروكة: قول يا دمنهوري ، انت عارف غلاوتك عندي.


الجنرال : أنا والدكتور عصام شايفين إن الجيش مستحيل هيضرب في الشعب ، وعشمنا في سيادتك تنهي المسألة.


بن مبروكة: أنهيها إزاي؟؟


الجنرال: سامحني يا ريس ، تقوم و تلقي على الشعب بيان تنحي.


بن مبروكة: تنحي ؟ - ويرتفع صوته – إنت واعي للي بتقوله


د/ عصام : يا ريس دا علشان مصلحتك ، لأن الثورة لو زادت عن كدا مش هنقدر نواجهها و سيادتك هتبقى في خطر.


بن مبروكه : آه دا إنتوا متفقين عليا.


الجنرال: والله أبداً يا ريّس ، الحكاية وما فيها خايفين عليك ، وخايفين البلد تفلت من إيدينا.


بن مبروكه : طب لما أشاور زهزهان و كمال.


د / عصام : بسيطة يا ريس ، معتقدش إنهم هيكرهولك السلام.


بن مبروكه يأمر الحارس باستدعاء كمال وزهزهان فيدخلان الحجرة على وجه السرعة.


زهزهان: خير يا ريس؟


بن مبروكة : الجنرال و د / عصام عايزيني أتنحى.


زهزهان تخبط على صدرها : يالهوي تتنحى ومستقبل العيال يضيع؟


الجنرال: محدش هيضيع ولا حاجة ، سلامة الريس وحضرتك والأولاد في رقبتنا.


د / عصام : يا ريس الوقت بيعدي ، والموضوع هيفلت ، أنا رأيي كفاية تأخيـر.


بن مبروكه يهز رأسه مستسلماً و زهزهان وكمال في ذهول.




المشهد الثاني


بن مبروكة في حجرة يسجل بيان التنحي ، في نفس الحجرة الجنرال والدكتور عصام
يلتقطان الأنفاس ارتياحا ثم يخرجان ليعلنا أن الشعب سيسمع الليلة أخباراً
مفرحة.


في حجرةٍ أخرى زهزهان ممسكة بالمحمول و بجوارها ابنها كمال.


زهزهان: ألو يا أنيس.


أنيس الفقري: ألو يا ماما وحشتيني.


زهزهان: و ده وقته يا منيل؟ اسمع اللي هقولهولك كويس.


أنيس : سامع يا ماما.


زهزهان: جايلك ظابط جيش ومعاه شريط خده منه و متذيعوش .. فاهم !!


أنيس : فاهم يا ماما ، هوا أنا أقدر أخالف أوامرك.


و بالفعل يتسلم أنيس الشريط و يخفيه ولا يذيعه.



المشهد الثالث


بن مبروكه يسجل خطاباً كتبه ابنه كمال ، تقوم زهزهان بإرساله إلى أنيس
الفقري ، و بالفعل يذيع هذا الخطاب بعد منتصف ليل الخميس 10 فبراير.




الفصل الثاني


المشهد الأول


المكان : حجرة نوم الرئيس.


الزمان : الساعة 2 بعد منتصف الليل أي قبل فجر الجمعة 11 فبراير.


الجنرال يطلب الإذن بالدخول. يدخل على الرئيس و يبدأ الحديث:


بقا هوا دا اللي اتفقنا عليه يا ريس؟


بن مبروكه : محصلش حاجه يا دمنهوري.


الجنرال: إزاي ياريس ، دا الشعب كله بدأ يتحرك ناحية القصر.


بن مبروكه : انت بتتكلم إزاي؟ مش إنتوا مسيطرين على الموقف؟


الجنرال: أنا مش جايب حاجه من عندي ، العالم كله بيذيع مشهد " الشعب قادم نحو القصر".


بن مبروكه يضغط على زر الريموت ويشاهد الشعب قادم نحو القصر ، يدخل في حالة
ذهول ، يصرخ : الولا إبن ....... وأمه ودوني في داهيه ... طب والحل يا
دمنهوري؟


الجنرال : ما قولنا من امبارح يا ريس.


بن مبروكه: خلينا في النهارده.


الجنرال: هوا نفس الحل بتاع امبارح يا ريس.


بن مبروكه: بس الكلمة تقيله على لساني يا دمنهوري.


الجنرال: بسيطه يا ريس ، نخلي النائب عمرو الزلمان يطلع يقولها بالنيابة عنك.


بن مبروكه: طب وأنا و زهزهان والعيال؟


الجنرال: في حمايتنا يا ريس ، دا انت من رموز ديسمبر.


بن مبروكه: ماشي خلاص موافق بس باقي شرط مهم.


الجنرال: أشرط يا ريس.


بن مبروكه : فاتح شرور و ثروت الرخيص و زكريا أزمه يفضلوا جنبك ، وتستعين بيهم ، و محدش يقرب لهم ، واللي أهم علي الدين شمس.


الجنرال: إزاي يا ريس؟ طب وكبير القضاه هنعمل فيه إيه؟


بن مبروكه : كبير القضاه !! دا أنا اللي جايبه دا الراجل بتاعي، تحب أكلمهولك؟


الجنرال: العفو يا ريس.


يقوم بن مبروكه بالاتصال بكبير القضاه .


بن مبروكه : ألو إزيك يا عبد الموجود؟


كبير القضاه: تمام يا ريس المهم حضرتك و رضاك.


بن مبروكه: أنا كويس بس الجنرال عايز يطمن إنك من رجالتي ، خد طمنه.


يتناول الجنرال السماعة و يطمئن من المستشار عبد الموجود على ما أكده بن مبروكه.




المشهد الثاني


صباح الجمعة 11 فبراير، زهزهان تأمر الخدم والخادمات بجمع التحف و تتجه هي و
بن مبروكه وكمال وعلي نحو الطائرة لل1هاب إلى منتجع مرتع الشيوخ.


الجنرال يستدعي السيد / عمرو الزلمان لتسجيل خطاب تخلي، إذاعة الخطاب مساء الجمعة 11 فبراير.




المشهد الثالث


مكتب قصر الرئاسة مساء الجمعة 18 فبراير.


الجنرال و فاتح شرور و ثروت الرخيص و زكريا أزمة يتحدثون.


الجنرال: والعمل؟ ده النهارده الشعب كله ثاير و جه الشيخ العقباوي و زودها.


ثروت : مفيش مشاكل يا جنرال.


الجنرال: مفيش مشاكل ازاي هوا انت مبتشوفش؟


فاتح شرور: كلنا شوفنا يا فندم ، بس برضه عندنا تصريفه.


زكريا أزمه: بعد إذن سيادتك إسمعنا و بعدين قول اللي انت عايزه.


الجنرال: أديني سامع لما أشوف هتودونا فين.


شرور: شوف سيادتك الملايين دي حاولنا نفضها بالعنف و منفعش ، معتش قدامنا غير الحيله .


زكريا أزمة : يعني سيادتك لو قدرنا نخرج الأشقاء المستسلمون مش دا هيأثر؟


الجنرال: طب والباقي؟


ثروت: و برضه هنفتت التلف و مشايخهم.


الجنرال: طب و الباقي؟


ثروت: الإعلام هيشتغل يا فندم.


الجنرال: طب يا فالحين ، قولوا هتخرجوا دا كله ازاي؟


فاتح شرور: مفيش إحنا هنتصل بمكتب إعداد الأشقاء المستسلمون ، نعرض عليهم
عرض كويس جداً و نلبي ليهم طلب ياما طلبوه، و منفذناهوش أبداً.


الجنرال: إيه هوا ؟


زكريا أزمه : الإفراج عن جودت الخايب و حسين ملاك.


الجنرال: طب و التلف هنعمل فيهم إيه؟


ثروت: بسيطه يا فندم الإعلام بعد كدا هيستضيف كام ليبرالي مشارك في الثورة و
يسأله عن المادة التالتة في الدستور، هتلاقي التلف و مشايخهم هاجوا وماجوا
وفي ثانية بقوا ضد الثورة.


شرور: آه منك يا ثروت يا لئيم.


ثروت: تلميذك يا د كتور.


شرور: تلميذي ولا تلميذ العوالم؟


الجنرال: و تفتكروا إن ده كفاية؟


زكريا أزمة: لا يا فندم ، الإعلام و تخويف الناس على أرزاقها والحالة اللي نايمه والأمن اللي مش موجود كل دا لازم يأثر.


الجنرال: نجرب ، قال على رأي المثل ، خليك ورا الكداب.






الفصل الثالث


المشهد الأول


نفس المكان : السبت مساء 19 فبراير


فاتح شرور و زكريا أزمة وممثل عن مكتب إعداد الأشقاء المستسلمون.


شرور: أهلاً و سهلاً


ممثل المكتب: لا أهلاً ولا سهلاً ، من إمته انتم أهلنا؟ أنا جاي أقابل الجنرال مش جاي أقابلكم.


زكريا أزمه: حلمك علينا ، الجنرال جاي حالاً.


يدخل الجنرال و يلقي السلام ، فيرد ممثل مكتب الإعداد: وعليكم السلام ، أنا جاي نيابه عن مكتب الإعداد.


فاتح شرور: إحنا عارفين قد إيه عذبناكم و بهدلناكم ، بس برضه عارفين قد إيه إنتم محتاجين جودت و ملاك، واحنا دلوقتي موافقين نخرجهم.


الممثل: كده ببلاش؟ عمركم ما عملتم حاجه بدون تمن.


فاتح شرور: طبعاً في تمن بس التمن لينا و ليكم.


الممثل: عمر ما كان اللي لينا ليكم ، طول عمر مصالحنا متعارضه.


فاتح شرور: بس النهارده الوضع اختلف.


الممثل: إزاي؟؟


فاتح شرور: في مرحلة جديدة و عربستان جديده وانتخابات جديده.


الممثل: كمل.


فاتح شرور: يعني هنعمل لجنة تعديلات دستورية تخدم مصالحنا و مصالحكم.


الممثل: كمل يا دكتور.


فاتح شرور: يعني هنعمل تعديلات تفصيل ، وانتخابات سريعه نسيطر احنا الاتنين بيها على البلد.


الممثل: طب و الرياسه


فاتح شرور: لما ييجي وقتها ، لكل حادث حديث.


الممثل: طب وتشكيل اللجنة هيبقى إزاي؟


فاتح شرور: هات واحد من عندك معندناش مانع.


الممثل: واحد بس مش كفاية لازم رياسة اللجنة تبقى تبعنا.


فاتح شرور: بس دي هتبقى مفضوحة أوي.


الممثل: مش لازم واحد منننا بس ممكن واحد فكره فكرنا.


فاتح شرور: زي مين؟


الممثل: المستشار / ساقط العمري.


فاتح شرور: كده اتفقنا، حتى محدش هيشك في أي حاجه.


الممثل: و باقي اللجنه؟


فاتح شرور: ياسيدي هنجيب ناس محترمه و مشهود لها.


الممثل: زي مين؟


فاتح شرور: الدكتور رائف الحداد ، المجلس هيتصل بيه وده راجل محترم وهيعمل المطلوب في حدود اختصاص اللجنه.


الممثل: ومين تاني؟


فاتح شرور: المستشار: كاتم تاتو ، وده راجل بتاعنا ولسه قريب مفصل قانون الختان علشان ماما زهزهان.


الممثل: وهتعمل إيه مع التيار التلفي؟


فاتح شرور: ثروت دلوقتي بيسخنهم علشان المادة التالته.


الممثل: إتفقنا.




المشهد الثاني


اللجنة منعقدة بتوصيات محددة وعايزين مادة تفصيل تريحنا من الدكتور أحمد سلسبيل ، وتتم التعديلات و يوافق عليها كما هو مخطط للأمر.




المشهد الأخير


المشهد ده هوا بكره و بكره ميعرفوش غير ربنا ، اللي قال في كتابه العزيز : "
و قد مكروا مكرهم وعند الله مكرهم ، وإن كان مكرهم لتزول منه الجبال" ، و
قال في موضع آخر: " و يمكرون و يمكر الله والله خير الماكرين" ، و يقول في
موضع ثالث : " و نريد أن نمُن على اللذين استُضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمة
و نجعلهم الوارثين و نمكن لهم في الأرض و نري فرعون وهامان وجنودهما منهم
ما كانوا يحذرون" . و الشعوب دائماً هم المستضعفون ، وهم وحدهم القادرون
على كتابة المشهد الأخير مهما فعل الجبارون.


كانت هذه المسرحية حلم رآه واحد بيحب عرب ستان فيها الكثير من الأشياء التي
ربما لن تُعجب مفسري الأحلام ، وهو يسألكم نعم هذا حلم ، لكن أين الحقيقة.

الـــــــمــــــــصـــــــــدر

الكاتب/


عبد العزيز شرباص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
star times
šŧдя Ŧΐмэš
šŧдя Ŧΐмэš
avatar

ذكر
العذراء
المشاركات : 6828
تاريخ الميلاد 01/09/1990
العمر : 27
WWW.ShAbAb51.Yoo7.COM
طالب
16
عدد النقاط : 18929
سجل في يوم : 13/11/2008


شًِْـِِّغًـِِّآل شًِْـِِّغًـِِّل عًٍـِِّآلـِِّيَ آوٍيَ:
100/100  (100/100)

مُساهمةموضوع: رد: مسرحية قصر الرئاسة   الأربعاء أبريل 06, 2011 9:32 pm

كوميديا ساخرة لما يحدث فى مصر

مشكوووووووور ليك



كل ثانيهـ بعشها جنبكـ دنيا تانيهـ معشتهاش

فى غرامـ و حاجات فى قلبكـ صعب انى محسهاش


خلتنى ادوب سنين واعرف ايهـ معنى الحنين


من غير قلبكـ قولى مين هيطمنى يا عمرى انا


خلينى قصاد عنيكـ خلى عنيا تحس بيكـ


كل سنينى هعشها ليكـ مانت حياتى و عمرى انا


-=-=-=-=-=-=-=-


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://WWW.ShAbAb51.Yoo7.COM
Admin

ŁőяĐ ŏƒ мσνίёş
ŁőяĐ ŏƒ мσνίёş
avatar

ذكر


الثور
المشاركات : 4141
تاريخ الميلاد 10/05/1989
العمر : 28
http://shabab51111.yoo7.com
9
عدد النقاط : 16868
سجل في يوم : 09/05/2008


شًِْـِِّغًـِِّآل شًِْـِِّغًـِِّل عًٍـِِّآلـِِّيَ آوٍيَ:
100/100  (100/100)

مُساهمةموضوع: رد: مسرحية قصر الرئاسة   الأربعاء أبريل 06, 2011 9:54 pm

الف الف شكر

استاذ عبد الحميد

نورت المنتدى



الحب
الذي يبدأ في الطريق .. ينتهي في الطريق ..والحب الذي يبدأ في
الهاتف..ينتهي في الهاتف ..والحب الذي يأتي من النوافذ .. يرحل من
النوافذ..فاحرصوا على رقي البدايات كي لا تؤلمكم النهايات




لطلبات الافلام والشكاوي والاقتراحات والطلبات الشخصية اضغط هنا

صفحتي الشخصية على الفيس بوك My Page On FaceBook







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://shabab51.yoo7.com
 
مسرحية قصر الرئاسة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات شباب51 للافلام النادرة والممنوعة من العرض :: المنتدى العام :: مـنـتـدى الـمـنـاقـشـات-
انتقل الى: